Campagne Civiele Helden bereikt miljoenen mensen

Campagne Civiele Helden bereikt miljoenen mensen

Publicaties

In het najaar van 2023 zijn de beelden uit de campagne ‘Civiele Helden’ verspreid via social media. Daarmee zijn miljoenen mensen bereikt: via TikTok zijn de korte filmpjes meer dan 6 miljoen keer bekeken. Op Facebook, Instagram en YouTube nog eens ruim een miljoen keer. Binnenkort start een korte tweede ronde.

   

Meer bekendheid

Het belangrijkste doel van beide rondes is om meer mensen – op een positieve manier – bekend te maken met civiele techniek. Want uit eerder onderzoek blijkt dat veel mensen en zeker ook veel jongeren niet weten wat civiele techniek is. En wat je niet kent, kies je niet. Dat is jammer, want veel jongeren willen graag helpen ons land beter of mooier te maken. Civiele techniek is dan een prima keuze!

   

   

Met de eerste ronde zijn al veel mensen bereikt. Miljoenen mensen zagen de kortere en langere versies van de campagnevideo. Enkele tienduizenden kozen ervoor om de lange video helemaal uit te kijken. Bijna 10.000 mensen klikten na het zien van campagnebeelden door naar de campagnewebsite. Daar lazen zij meer over wat je kunt worden, of bekeken zij de voorbeeldprojecten. Verwachting is dat ook de tweede ronde veel mensen zal bereiken.

Meer interesse in opleidingen

De aanname is dat meer bekendheid leidt tot meer interesse in opleidingen civiele techniek en uiteindelijk ook meer aanmeldingen. Het is nog te vroeg om vast te stellen of dit effect er inderdaad is, maar de eerste signalen zijn positief. Honderden mensen klikten vanaf de campagnewebsite door naar een website van een specifieke opleiding (mbo, hbo of wo) voor meer informatie over het onderwijsprogramma en de toelatingseisen. Een deel van de hogescholen zag al een toename van bezoekers op open dagen.

Kwalitatieve effectmeting

Ook de resultaten van een kleinschalige, kwalitatieve effectmeting onder jongeren en hun ouders zijn positief. Daaruit blijkt onder meer dat jongeren en hun ouders een positiever beeld van civiele techniek hebben na het zien van de lange campagnevideo. Sommige jongeren uit het onderzoek gaven zelfs aan civiele techniek mee te gaan nemen in hun studiekeuzeproces! Bij de ouders was het effect minder groot, maar voor hen gold dat zij gemiddeld genomen al een gematigd positief beeld hadden, terwijl de jongeren over het algemeen geen idee of zelfs een negatief beeld hadden. Over de inhoud van de campagnevideo waren zowel jongeren als hun ouders ronduit positief: interessant, duidelijk en goede energie!

Vervolg

Bouwend Nederland heeft het initiatief genomen om als vervolg op deze campagne te verkennen wat de kaders zouden moeten zijn voor een duurzamere meerjarige aanpak om de instroom in de infra te vergroten. Meer informatie daarover volgt later dit jaar.

  

Wil je actief worden betrokken bij het vervolg, neem dan contact op met ellenwillemse@builtenvironment.nl!

   

Lees ook onze eerdere berichten over (de aanloop naar) de campagne: