DBE-docenten focussen op AI

DBE-docenten focussen op AI

Publicaties

Op 13 november vond de DBE-docentendag 2025 plaats in de Fokker Terminal in Den Haag, parallel aan de Future Builders Day en de Onderwijsdag van de docenten MBO-Techniek en Gebouwde omgeving. Het DBE-programma stond in het teken van AI. Met meerdere sprekers uit de beroepspraktijk, interactieve sessies door DBE-docenten en de resultaten van de AI-challenge, bood de dag volop inspiratie voor AI-toepassingen in het BE-onderwijs.

 

Druk bezocht

De drie bijeenkomsten tezamen werden druk bezocht, door studenten en mbo- en hbo-docenten. Met als gevolg vertraging bij de toegang en vooral ook bij de koffie. Het DBE-programma startte daarom wat later, maar uiteindelijk zat de zaal toch helemaal vol.

 

Veel praktijkvoorbeelden

Rayaan Ayouz (Witteveen & Bos, Bouwen met Staal) trapte af met een presentatie over de kansen en uitdagingen van AI in de ontwerp- en bouwpraktijk. Een verhaal vol concrete voorbeelden, maar ook met aandacht voor de beperkingen en de fouten die AI’s maken.

Emile van Zinnicq-Bergmann pakte door met meer en andere voorbeelden, specifiek binnen zijn organisatie, Ballast Nedam. De ochtend werd afgesloten door Wesley Gerrits (VDR Bouwgroep) en Desley van der Felz (Beverwijk Bouw), beiden AD-alumni van de HAN. Zij vertelden over hun afstudeeropdracht waarin AI werd toegepast binnen het calculatieproces van VDR.

Het moge duidelijk zijn: er wordt volop geƫxperimenteerd met, en gebruik gemaakt van AI in de BE-praktijk. Des te belangrijker dat BE-studenten hier tijdens hun opleiding goed mee leren omgaan!

 

Docenten en AI

Tijdens het ochtendprogramma werden de aanwezigen actief betrokken middels vragen. Bijvoorbeeld de vraag hoeveel lesactiviteiten met AI als verplicht onderdeel zij dit studiejaar in hun lessen hebben verwerkt. Slechts een klein deel gaf aan dit drie keer of vaker te hebben gedaan, veruit de meesten nog helemaal niet. Onbekendheid met de mogelijkheden van AI en gebrek aan kennis/ervaring blijken hier een belangrijke factor. De inzendingen voor de AI-challenge kunnen hier zeker helpen. En meer structurele kennisuitwisseling. Hier ligt een mooie uitdaging voor DBE. 

    

Vrije ruimte

Tussen de middag was er volop gelegenheid om deel te nemen aan sessies van de Future Builders Day over diverse bouw- en infraonderwerpen, waaronder een sessie over toegankelijkheid (een mensenrecht!). Ondertussen presenteerden bedrijven in de centrale hangar hun innovatieve technologieƫn en materialen.

Wie meer wilde weten over de Fokker Terminal zelf en de omgeving, kon met behulp van de app van Peek een op maat gemaakte excursie maken. Genoeg te zien de Binckhorst, waar volop wordt gebouwd, getransformeerd en gerestaureerd - al leek het een oase van rust ten opzichte van de drukte binnen.

     

Nog meer AI

Het middagprogramma bood nog meer AI: een introductiecursus AI voor het BE-onderwijs, een reflectie op de gevolgen van AI voor het onderwijs en de rol van docenten, en een presentatie over AI en STRUCK. Wie dat wilde, kon ook even op iets anders focussen, bijvoorbeeld in het gesprek over nieuwe lesmaterialen voor geotechniek, over renovatie & tranformatie of over samenwerkingsmogelijkheden bij minoren.

De dag werd afgesloten met de presentaties van de genomineerden van de DBE-AI-challenge en de verkiezing van de winnaar. Wie dat is geworden, lees je in het nieuwsbericht Winnaar AI-challenge bekend.